Oddziały blisko Ciebie: Tarnowskie Góry | Piekary Śląskie | Radzionków I Ruda Śląska
Infolinia: +48 666 950 382
CENTRUM MEDYCZNE HUGCARE
Radzionków
Test MoCa
Pisemna opinia (do 14 dni od badania)
Test MMSE
Test zegara
Zaburzenia funkcji poznawczych mogą objawiać się trudnościami z pamięcią, uwagą, orientacją, myśleniem, planowaniem czy mową. Ich wczesne rozpoznanie ma kluczowe znaczenie dla skutecznego leczenia oraz utrzymania jak najwyższej jakości życia pacjenta.Dlatego w procesie diagnostycznym wykorzystuje się standaryzowane testy przesiewowe, które pozwalają ocenić ogólny poziom funkcji poznawczych oraz wskazać obszary wymagające dalszej oceny.
Do najczęściej stosowanych narzędzi należą:
Test Zegara – prosta, ale bardzo czuła metoda oceny funkcji wzrokowo-przestrzennych, planowania oraz zdolności wykonawczych.
MMSE (Mini-Mental State Examination) – klasyczny test przesiewowy stosowany do oceny orientacji, pamięci, uwagi, języka i zdolności liczenia.
MoCA (Montreal Cognitive Assessment) – bardziej szczegółowy test, pozwalający wykryć także łagodne zaburzenia poznawcze, często niewidoczne w prostszych badaniach.
Wspólne zastosowanie tych narzędzi umożliwia kompleksową ocenę funkcji poznawczych, różnicowanie między procesami starzenia a zaburzeniami otępiennymi, a także monitorowanie postępów terapii i zmian w czasie.
Funkcje neuropoznawcze (inaczej funkcje poznawcze) to procesy mózgowe odpowiedzialne za to, jak myślimy, uczymy się, zapamiętujemy, planujemy, analizujemy i reagujemy na otoczenie. Dzięki nim dziecko i dorosły potrafią czytać, liczyć, pisać, organizować swoje działania, rozwiązywać problemy, koncentrować się czy podejmować decyzje.
Zaburzenia funkcji neuropoznawczych oznaczają, że niektóre z tych procesów działają słabiej, wolniej lub w sposób nieharmonijny. Nie ma to nic wspólnego z inteligencją — osoba z zaburzeniami neuropoznawczymi może być bardzo zdolna, ale jednocześnie mieć trudności w przetwarzaniu informacji, organizacji pracy czy uczeniu się.
U dzieci takie trudności mogą wpływać na niemal wszystkie obszary edukacji i codziennego funkcjonowania.
trudności z koncentracją, szybkie rozpraszanie się,
wolne tempo pracy na lekcjach,
problemy z zapamiętywaniem materiału,
trudności w czytaniu, pisaniu lub liczeniu,
mylenie podobnych liter, dźwięków, cyfr,
nieumiejętność wykonywania poleceń wieloetapowych,
chaos w zeszytach i problem z organizacją,
trudności w zadaniach tekstowych,
kłopot z planowaniem pracy i przewidywaniem konsekwencji,
duża frustracja podczas nauki, spadek motywacji,
trudności emocjonalne wtórne do niepowodzeń edukacyjnych.
zaburzenia neurorozwojowe (np. ADHD, ASD),
opóźnienia rozwoju mowy,
wcześniactwo, czynniki okołoporodowe,
zaburzenia integracji sensorycznej,
czynniki genetyczne,
przewlekły stres, nadmiar bodźców, presja edukacyjna,
choroby neurologiczne (rzadziej).
Wczesna diagnoza u dzieci jest kluczowa, bo pozwala uniknąć narastających trudności szkolnych i niskiej samooceny.
U dorosłych objawy często są subtelniejsze, ale znacząco wpływają na pracę, studia, organizację domu i relacje.
trudność z koncentracją, przełączaniem uwagi i pamięcią,
zapominanie informacji, dat, terminów,
trudność z planowaniem i organizacją dnia,
problemy z wykonywaniem wielu zadań naraz,
szybkie męczenie się pracą umysłową,
spowolnienie myślenia i trudność z szybkim reagowaniem,
chaos w dokumentach, trudnościach, projektach,
trudności w pracy wymagającej analizy i precyzji,
przeciążenie informacyjne, pogorszenie kontroli impulsów,
trudności w czytaniu dłuższych tekstów lub analizowaniu danych.
nierozpoznane zaburzenia neurorozwojowe z dzieciństwa (ADHD, LD),
przewlekły stres, przepracowanie, wypalenie,
depresję i zaburzenia lękowe,
choroby neurologiczne i neurodegeneracyjne (łagodne zaburzenia poznawcze, SM, poudarowe deficyty),
zaburzenia hormonalne lub metaboliczne,
urazy głowy,
skutki uboczne leków.
Choć objawy mogą wyglądać różnie, wspólnym mianownikiem jest:
trudność w przetwarzaniu informacji,
większe zmęczenie poznawcze,
spadek efektywności w nauce lub pracy,
frustracja wynikająca z „niewidzialnych trudności”,
trudność w organizacji i planowaniu,
wyzwania emocjonalne związane z codziennymi zadaniami.
Kluczową rolę odgrywa diagnoza — bo dopiero ona pozwala zrozumieć, skąd biorą się problemy i jak je skutecznie wspierać.
Diagnoza zaburzeń funkcji neuropoznawczych jest procesem, który wymaga całościowego spojrzenia na osobę — niezależnie od tego, czy jest to dziecko, nastolatek czy osoba dorosła. Choć objawy mogą różnić się w zależności od wieku, metody diagnostyczne opierają się na podobnych narzędziach: analizie procesów poznawczych, funkcji wykonawczych, pamięci, uwagi oraz ogólnego sposobu przetwarzania informacji przez mózg.
Profesjonalna diagnoza pozwala zrozumieć, dlaczego pojawiają się trudności w nauce, pracy, codziennych zadaniach czy organizacji życia, oraz jak skutecznie wspierać funkcjonowanie osoby. Jest to szczególnie ważne, ponieważ zaburzenia neuropoznawcze nie są wynikiem lenistwa, braku motywacji czy złej woli — są efektem specyficznego działania mózgu, który przetwarza informacje w odmienny sposób.
Proces diagnostyczny składa się z kilku etapów, które pozwalają dokładnie ocenić, jak dana osoba funkcjonuje poznawczo. Obejmuje to zarówno obiektywne testy, jak i analizę codziennego funkcjonowania.
To pierwszy i kluczowy etap diagnostyki. Obejmuje:
historię funkcjonowania poznawczego,
trudności w nauce lub pracy,
rozwój dziecka (w przypadku dzieci),
przebieg edukacji,
wcześniejsze diagnozy,
informacje o zdrowiu, przebytych chorobach, lekach, urazach,
trudności emocjonalne, społeczne i behawioralne,
mocne strony osoby.
U dzieci wywiad dotyczy również rozwoju mowy, motoryki, funkcjonowania w grupie rówieśniczej, przebiegu ciąży i porodu.
U dorosłych wywiad często obejmuje funkcjonowanie w pracy, organizację życia codziennego, pamięć, zmęczenie, koncentrację oraz ewentualne choroby neuropsychologiczne.
Specjalista może przeanalizować:
wcześniejsze diagnozy psychologiczne, psychiatryczne, neurologiczne,
opinie z poradni, opisy badań, wyniki EEG, MRI,
dokumentację edukacyjną (u dzieci),
wyniki badań laboratoryjnych, jeśli są istotne.
To pozwala spojrzeć na sytuację pacjenta w szerszej perspektywie.
Podczas badania specjalista obserwuje:
tempo pracy,
styl rozwiązywania zadań,
reakcje emocjonalne,
sposób organizacji materiału,
stosowane strategie poznawcze,
poziom frustracji i radzenia sobie z trudnymi zadaniami.
U dzieci obserwacja obejmuje również zachowanie spontaniczne — ruchliwość, impulsywność, wytrwałość.
To kluczowy element diagnozy. Dobiera się je indywidualnie do wieku i problemów osoby.
testy uwagi selektywnej, trwałej, podzielnej,
testy tempa przetwarzania informacji.
pamięć robocza,
pamięć krótkotrwała,
pamięć długotrwała,
pamięć słuchowa i wzrokowa.
planowanie,
elastyczność poznawcza (przełączanie się),
kontrola impulsów,
inicjowanie działania,
samokontrola,
przewidywanie konsekwencji.
różnicowanie bodźców,
analiza i synteza,
szybkość przetwarzania.
zadania grafomotoryczne,
odwzorowywanie wzorów,
testy konstrukcyjne.
zadania wymagające analizowania i wnioskowania,
zadania sekwencyjne.
rozumienie mowy,
przetwarzanie językowe,
nazywanie i fluencja słowna.
W niektórych przypadkach specjalista może zaproponować:
testy inteligencji (np. WISC-V, WAIS),
testy emocjonalne lub osobowościowe,
badanie ADHD (np. Conners, CAARS),
konsultację neurologiczną,
konsultację logopedyczną,
badanie integracji sensorycznej.
Współpraca kilku specjalistów daje pełen obraz funkcjonowania.
Po wykonaniu testów specjalista:
interpretuje wyniki,
porównuje je z normami wiekowymi,
analizuje zachowanie osoby podczas testów,
identyfikuje mocne i słabe funkcje,
sprawdza, czy trudności są jednolite czy wybiórcze,
określa, które procesy wymagają wsparcia.
Rodzic lub dorosły pacjent otrzymuje:
jasne i zrozumiałe wyjaśnienie wyników,
opis obszarów funkcjonowania, które działają prawidłowo,
opis trudności oraz ich przyczyn,
zrozumienie, jak dane zaburzenie wpływa na codzienne życie,
możliwość zadawania pytań i rozwiania wątpliwości.
W HugCare przygotowujemy dokument, który może obejmować:
opis procesu diagnostycznego,
szczegółowe wyniki testów,
interpretację wyników,
rozpoznanie (jeśli wystąpi),
zalecenia terapeutyczne,
rekomendacje dla szkoły (u dzieci),
wskazówki do pracy zawodowej lub domowej (u dorosłych),
plan treningu funkcji poznawczych.
W zależności od wyników diagnozy, możliwe formy pomocy to:
trening funkcji poznawczych,
terapia pedagogiczna,
trening pamięci i uwagi,
terapia funkcji wykonawczych,
wsparcie psychologiczne,
terapia logopedyczna (jeśli potrzebna),
terapia integracji sensorycznej,
wsparcie rodziców w organizacji nauki w domu,
zalecenia dla nauczycieli,
metody pracy dostosowane do trudności pacjenta.
Diagnoza koncentruje się na funkcjonowaniu w szkole, zabawie, nauce czytania, pisania i liczenia.
Obserwacja zachowania jest szczególnie ważna.
Często diagnoza dotyczy równocześnie specyficznych trudności w uczeniu się (dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia).
Niezbędna jest współpraca z rodzicami i szkołą.
Skupiamy się na funkcjonowaniu w pracy, domu, relacjach, organizacji życia.
Badania pomagają zrozumieć trudności trwające od lat (np. nierozpoznane ADHD, problemy pamięciowe, spowolnienie poznawcze).
Diagnoza może dotyczyć zarówno problemów neurorozwojowych, jak i zmian związanych ze stresem, depresją, wypaleniem zawodowym czy chorobami neurologicznymi.
Tworzymy plan wsparcia, który ma realnie ułatwić codzienne życie.
wyjaśnia przyczyny trudności,
pomaga uniknąć frustracji i nieporozumień,
pozwala dobrać strategie pracy i nauki,
umożliwia uzyskanie dostosowań (w szkole, pracy),
chroni przed zaniżoną samooceną,
wspiera rozwój i funkcjonowanie społeczne,
pozwala na wczesną interwencję, która jest kluczowa dla rozwoju mózgu.
Dla wielu dzieci i dorosłych diagnoza jest momentem przełomowym — po raz pierwszy rozumieją, że trudności nie wynikają z lenistwa czy „braku chęci”, tylko z realnych różnic w funkcjonowaniu mózgu.
Mini-Mental State Examination - klasyczny test przesiewowy stosowany do oceny orientacji, pamięci, uwagi, języka i zdolności liczenia.
Dowiedz się więcej:
Montreal Cognitive Assessment - bardziej szczegółowy test, wykrywający łagodne zaburzenia poznawcze, niewidoczne w prostszych badaniach.
Dowiedz się więcej:
Prosta, ale bardzo czuła metoda oceny funkcji wzrokowo-przestrzennych, planowania oraz zdolności wykonawczych.
Dowiedz się więcej:
Radzionków ul. św. Wojciecha 119/1
REJESTRACJA CZYNNA: PN-PT: 12:00 – 18:00
Telefon: +48 666 950 382
Email: kontakt@hugcare.pl
Rejestracja telefoniczna czynna:
PN, CZW: 9:00 - 19:00
WT, ŚR, PT: 12:00 - 19:00
Specjaliści przyjmują:
PN-PT: 08:00 – 20:00
CENTRUM MEDYCZNE HUGCARE SP. Z O.O.
UL. PIASTOWSKA 11, 42- 600 TARNOWSKIE GÓRY
NIP 6452581406, REGON 525686040, KRS 0001044220
NUMER KSIĘGI REJESTROWEJ: 000000269176
Realizacja SPECTRUM MARKETING | 2025