Oddziały blisko Ciebie: Tarnowskie Góry | Piekary Śląskie | Radzionków I Ruda Śląska
Infolinia: +48 666 950 382
CENTRUM MEDYCZNE HUGCARE
Radzionków
Dodatkowe spotkanie potrzebne do badania
Pisemna opinia (wydawana do 14 dni po badaniu)
Drugie spotkanie z badaniem
Pierwsze spotkanie - wywiad z rodzicem
Dysortografia to specyficzna trudność w uczeniu się, która dotyczy umiejętności poprawnej pisowni. Objawia się przede wszystkim trudnością w stosowaniu zasad ortograficznych — nawet wtedy, gdy dziecko dobrze zna reguły i potrafi je wyjaśnić. To zaburzenie, które często bywa mylone z brakiem staranności, nieuwagą lub „nie przykładaniem się” do pisania. Jednak w rzeczywistości ma swoje głębokie, rozwojowe podłoże i wymaga profesjonalnej diagnozy oraz indywidualnie dobranego wsparcia.
W HugCare patrzymy na dysortografię w sposób holistyczny — sprawdzamy, jak dziecko przetwarza słuchowo język, jak analizuje dźwięki, jak zapamiętuje słowa i jakie błędy popełnia. Naszym celem jest nie tylko rozpoznanie problemu, ale także zaplanowanie działań, które pomogą dziecku pisać poprawniej, pewniej i bez stresu.
zaplanować rozwój osobisty lub zawodowy,
wspierać dziecko w nauce zgodnej z jego potencjałem.
Dysortografia jest specyficznym zaburzeniem umiejętności pisania i dotyczy głównie zdolności utrwalania i stosowania zasad ortograficznych. Dziecko może znać reguły pisowni, rozumieć je, potrafić je wyjaśnić — a mimo to podczas pisania popełnia błędy.
Dzieje się tak dlatego, że dysortografia jest związana z procesami językowymi i percepcyjnymi:
analizą i syntezą słuchową,
przetwarzaniem głosek na zapis (kodowaniem językowym),
pamięcią słuchową,
rozpoznawaniem struktur wyrazów,
automatyzacją zasad ortograficznych.
W dysortografii problem nie leży w „niechęci do nauki”, lecz w sposobie, w jaki mózg przetwarza informacje językowe.
Dziecko z dysortografią najczęściej:
popełnia błędy w wyrazach, mimo że potrafi poprawnie napisać je w oderwaniu od kontekstu,
myli „ó/u”, „rz/ż”, „h/ch” niezależnie od znajomości zasad,
nie wychwytuje błędów we własnym tekście,
ma trudność z zapamiętaniem poprawnej pisowni nowych słów,
szybko zapomina zasady, które wcześniej znało,
popełnia błędy fonetyczne (np. „pszyjaciel”, „krul”),
ma trudność w analizie głoskowej i sylabowej słów,
pisze poprawnie w ćwiczeniach, ale robi błędy w dyktandach,
gubi litery, dodaje zbędne lub przestawia kolejność głosek.
Te trudności prowadzą do spadku motywacji, stresu przed lekcjami języka polskiego i poczucia, że „nigdy nie będę dobrze pisać”.
Rodzice i nauczyciele najczęściej zauważają:
duże różnice między wypowiedzią ustną a pisemną,
liczne błędy ortograficzne mimo nauki,
problemy z zapamiętywaniem wyrazów trudnych,
niepewność podczas pisania — dziecko często pyta: „Jak to się pisze?”,
trudności z wyodrębnianiem głosek w wyrazie,
zniekształcanie słów podczas pisania,
poprawne rozwiązywanie zadań ortograficznych „na sucho”, ale błędy w praktyce.
Jeżeli te objawy utrzymują się przez dłuższy czas, warto przeprowadzić profesjonalną diagnozę.
.
Diagnoza dysortografii nie jest jedynie „nazwaniem problemu”. Jest kluczem do zrozumienia, co uniemożliwia dziecku poprawną pisownię i jak najlepiej je wspierać.
Dobrze przeprowadzona diagnoza:
wskazuje dokładną przyczynę trudności,
odróżnia dysortografię od zwykłych błędów wynikających z braku ćwiczeń,
pozwala ustalić, czy problem dotyczy analizy słuchowej, pamięci językowej, automatyzacji czy przetwarzania sekwencyjnego,
pomaga stworzyć plan terapii,
umożliwia uzyskanie opinii do szkoły,
daje dziecku i rodzicom jasność, co dalej robić.
Dziecko w końcu wie, że trudności nie wynikają z braku wysiłku — to ogromna ulga, która często zmienia nastawienie do nauki.
Diagnoza jest przeprowadzana w atmosferze komfortu i zrozumienia. Składa się z kilku etapów:
Podczas pierwszej rozmowy specjalista pyta o:
historię trudności z pisownią,
sposób uczenia się dziecka,
dotychczasowe osiągnięcia i problemy szkolne,
przebieg rozwoju mowy i nauki czytania,
wcześniejsze diagnozy i opinie.
Wywiad pozwala nam ustalić, od kiedy pojawiają się problemy i jak wpływają na funkcjonowanie dziecka.
Do diagnozy używamy specjalistycznych narzędzi diagnostycznych oraz zadań oceniających:
Sprawdzamy, jak dziecko rozróżnia głoski, sylaby i dźwięki.
Dziecko zapisuje wyrazy i zdania, co pokazuje, jak radzi sobie z kodowaniem językowym.
To pozwala ocenić automatyzację zasad ortograficznych.
Oceniamy praktyczne stosowanie zasad.
Sprawdzamy, jak dziecko zapamiętuje i odtwarza wyrazy.
Uwaga, pamięć sekwencyjna, analiza wzrokowa, koncentracja.
Każdy błąd ortograficzny jest ważny — jego rodzaj pozwala ustalić, gdzie leży problem:
błędy fonetyczne świadczą o trudnościach słuchowych,
błędy morfologiczne – o trudnościach z zasadami pisowni,
błędy pamięciowe – o braku automatyzacji,
błędy wynikające z pośpiechu mogą wskazywać np. na ADHD.
To właśnie ta analiza decyduje o trafności diagnozy.
Rodzic otrzymuje jasne wyjaśnienia:
czy występuje dysortografia,
jaka jest jej specyfika,
które procesy są zaburzone,
jak wygląda profil funkcjonowania językowego dziecka,
co można zrobić, aby pomóc dziecku w nauce.
W razie potrzeby przygotowujemy dokument zawierający:
opis badań,
wyniki i interpretację,
wskazówki terapeutyczne,
zalecenia do pracy domowej,
rekomendacje dla nauczycieli.
Dysortografii nie da się „naprawić” zwykłymi dyktandami. Dziecko potrzebuje indywidualnie dobranego programu pracy, który obejmuje:
To fundament poprawnej pisowni.
(np. wydłużenie czasu pracy, ocena treści zamiast błędów ortograficznych).
W HugCare przygotowujemy plan wsparcia dostosowany do wieku, możliwości i potrzeb dziecka.
Dysortografia a emocje dziecka
Dzieci z dysortografią często:
boją się dyktand,
unikają pisania,
wstydzą się swoich błędów,
czują się gorsze od rówieśników,
tracą motywację,
dostają niższe oceny mimo dużej wiedzy.
Dlatego równie ważne jak terapia językowa jest wsparcie emocjonalne. Po diagnozie dziecko czuje ulgę — w końcu rozumie, że trudności to nie brak starań, lecz specyficzny sposób przetwarzania języka.
pracujemy z dziećmi w atmosferze zrozumienia i empatii,
używamy profesjonalnych narzędzi diagnostycznych,
dokładnie analizujemy każde źródło trudności,
zapewniamy kompleksową terapię po diagnozie,
przygotowujemy czytelne opinie dla szkoły,
wspieramy rodziców na każdym etapie,
dbamy o komfort emocjonalny dziecka.
HugCare to miejsce, w którym dziecko otrzymuje zarówno rzetelną diagnozę, jak i wsparcie, które naprawdę robi różnicę.
Dysortografia nie oznacza, że dziecko nie może nauczyć się pisać poprawnie. Oznacza jedynie, że potrzebuje innego sposobu nauki — bardziej dopasowanego do jego możliwości i sposobu przetwarzania języka.
Dzięki profesjonalnej diagnozie i terapii w HugCare dziecko ma szansę:
poprawić poprawność pisowni,
zredukować stres związany z dyktandami i sprawdzianami,
zbudować pewność siebie,
nauczyć się skutecznych strategii ortograficznych,
odzyskać motywację do nauki.
Radzionków ul. św. Wojciecha 119/1
REJESTRACJA CZYNNA: PN-PT: 12:00 – 18:00
Telefon: +48 666 950 382
Email: kontakt@hugcare.pl
Rejestracja telefoniczna czynna:
PN, CZW: 9:00 - 19:00
WT, ŚR, PT: 12:00 - 19:00
Specjaliści przyjmują:
PN-PT: 08:00 – 20:00
CENTRUM MEDYCZNE HUGCARE SP. Z O.O.
UL. PIASTOWSKA 11, 42- 600 TARNOWSKIE GÓRY
NIP 6452581406, REGON 525686040, KRS 0001044220
NUMER KSIĘGI REJESTROWEJ: 000000269176
Realizacja SPECTRUM MARKETING | 2025