Oddziały blisko Ciebie: Tarnowskie Góry | Piekary Śląskie | Radzionków I Ruda Śląska
Infolinia: +48 666 950 382
CENTRUM MEDYCZNE HUGCARE
Radzionków
Dodatkowe spotkanie - jeśli jest potrzebne
Pisemna opinia (wydawana do 14 dni po badaniu)
Drugie spotkanie z badaniem
Pierwsze spotkanie z rodzicem
Dyskalkulia to jedna z najczęściej występujących specyficznych trudności w uczeniu się, która wpływa na rozumienie liczb, wykonywanie działań matematycznych oraz przetwarzanie informacji ilościowych. Wbrew pozorom nie jest to „niechęć do matematyki” ani efekt braku ćwiczeń — to zaburzenie o podłożu rozwojowym, które wymaga profesjonalnego podejścia i odpowiednio dobranej diagnozy.
W HugCare pomagamy dzieciom i młodzieży zrozumieć, skąd biorą się ich trudności, i znaleźć sposób na naukę matematyki w sposób bardziej dostępny, spokojny i dostosowany do ich możliwości. Diagnoza dyskalkulii pozwala rodzicom i nauczycielom lepiej zrozumieć dziecko, a jednocześnie daje jasne wskazówki, jak je wspierać w codziennych obowiązkach szkolnych.
Dyskalkulia to specyficzne zaburzenie umiejętności matematycznych, które pojawia się pomimo prawidłowego poziomu inteligencji, odpowiedniej motywacji oraz dostępu do edukacji. Dotyka zdolności:
rozumienia pojęć liczbowych,
wykonywania obliczeń,
zapamiętywania zasad i procedur matematycznych,
rozwiązywania zadań tekstowych,
orientacji w czasie i przestrzeni,
operowania symbolami i znakami.
Dziecko z dyskalkulią może mieć trudności z prostymi obliczeniami, tabliczką mnożenia, określaniem czasu, ułamkami, jednostkami miar, a nawet codziennymi aktywnościami, takimi jak liczenie pieniędzy czy odczytywanie godzin na zegarze.
To bardzo ważne: dyskalkulia nie wynika z lenistwa ani braku pracy. To sposób, w jaki mózg przetwarza informacje matematyczne — inny niż u większości dzieci. Dlatego potrzebne jest wsparcie dopasowane do indywidualnych możliwości dziecka.
Rodzice najczęściej obserwują u dziecka:
częste mylenie cyfr i znaków działań,
trudności z zapamiętaniem tabliczki mnożenia,
problemy z rozumieniem pojęć typu „mniej/więcej”, „większy/mniejszy”,
trudność w wykonywaniu prostych obliczeń w pamięci,
trudności z odczytywaniem godziny na zegarze analogowym,
problemy z geometrią i orientacją przestrzenną,
częste spowalnianie tempa pracy w porównaniu do rówieśników,
unikanie matematyki, frustrację, a nawet stres przed lekcjami,
trudność z porządkowaniem liczb, sekwencji i kolejności,
problemy w zadaniach tekstowych — szczególnie z „wyłowieniem” matematycznego sensu treści.
Jeśli obserwujesz kilka z powyższych objawów, warto rozważyć diagnozę. Wczesne rozpoznanie może znacząco ułatwić dziecku naukę i zmniejszyć stres, który często towarzyszy przedmiotom ścisłym.
Profesjonalna diagnoza to klucz do zrozumienia trudności dziecka. Pomaga:
określić, czy problemy wynikają z dyskalkulii, czy np. z braków edukacyjnych, ADHD, trudności językowych, problemów z pamięcią lub percepcją,
dobrać odpowiednie metody nauczania,
przygotować opinie dla szkoły i uzyskać dostosowania edukacyjne,
poprawić komfort i poczucie własnej wartości dziecka,
zmniejszyć stres podczas lekcji i sprawdzianów,
zbudować indywidualny plan pracy terapeutycznej,
wesprzeć rodziców w codziennej pracy z dzieckiem w domu.
Dla wielu rodzin sama diagnoza jest ogromnym odciążeniem emocjonalnym — w końcu wiadomo, z czego wynikają trudności oraz jak skutecznie pomóc dziecku.
Proces diagnostyczny jest zawsze dostosowany do wieku, tempa pracy i możliwości dziecka. W HugCare dbamy o atmosferę bezpieczeństwa i zrozumienia, aby dziecko nie odczuwało presji i stresu.
Na początku specjalista rozmawia z rodzicami na temat:
dotychczasowych trudności szkolnych,
sposobu funkcjonowania dziecka w matematyce i innych przedmiotach,
historii edukacyjnej,
wcześniejszych diagnoz, terapii lub opinii,
mocnych stron dziecka i jego stylu uczenia się.
To bardzo ważny etap, który pomaga nam lepiej zrozumieć sytuację i dobrać narzędzia diagnostyczne.
W zależności od wieku i indywidualnych potrzeb stosujemy:
testy oceniające rozumienie pojęć matematycznych,
zadania dotyczące operowania liczbami,
analizę sposobu rozwiązywania zadań tekstowych,
badanie funkcji poznawczych (pamięć, percepcja, uwaga, logiczne myślenie),
ocenę orientacji przestrzennej, czasowej i sekwencyjnej,
testy standaryzowane do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się,
analizę błędów popełnianych podczas zadań.
Najważniejsze jest dla nas nie tylko to, czy dziecko popełnia błędy, ale jak do nich dochodzi — jakie strategie wybiera, w jakich momentach się gubi i gdzie pojawiają się trudności.
Po wykonaniu wszystkich badań specjaliści analizują:
mocne i słabe strony dziecka,
obszary wymagające wsparcia,
główne przyczyny trudności matematycznych.
Rodzic otrzymuje szczegółowe omówienie, jasne wyjaśnienia i możliwość zadania pytań.
W razie potrzeby przygotowujemy opinię zawierającą:
opis przeprowadzonych badań,
analizę wyników,
wskazówki do pracy terapeutycznej,
rekomendacje dotyczące dostosowań w szkole,
praktyczne wskazówki do codziennej nauki matematyki.
Po diagnozie nie zostawiamy rodziców i dziecka samych. Oferujemy różne formy terapii oraz wsparcia:
indywidualne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
regularną pracę pedagogiczną nastawioną na matematykę,
specjalistyczne ćwiczenia usprawniające myślenie matematyczne,
pracę nad pamięcią, percepcją i logicznym rozumowaniem,
strategie uczenia się matematyki dopasowane do stylu dziecka,
program ćwiczeń do pracy w domu,
konsultacje dla rodziców,
wsparcie w kontaktach ze szkołą.
Celem nie jest „nauczenie matematyki od nowa”, ale zbudowanie fundamentów, które pomogą dziecku rozumieć liczby, działania i sposób myślenia matematycznego. Z czasem to przekłada się na większą pewność siebie, mniejszy stres, lepsze oceny i komfort w codziennym życiu.
Warto pamiętać, że trudności w matematyce bardzo często przekładają się na emocje. Dzieci:
mogą bać się sprawdzianów,
wstydzić się przy tablicy,
porównywać się do rówieśników,
tracić wiarę we własne możliwości,
wycofywać się lub reagować złością.
Profesjonalna diagnoza pozwala dziecku zrozumieć, że trudności nie są jego winą. To ogromna ulga i szansa na odbudowanie motywacji. W HugCare dbamy o to, aby dziecko czuło, że jest mądre, zdolne i ważne — nawet jeśli matematyka nie przychodzi mu łatwo.
pracujemy z dziećmi w atmosferze empatii i zrozumienia,
stosujemy nowoczesne, sprawdzone narzędzia diagnostyczne,
oferujemy szeroką pomoc terapeutyczną,
przygotowujemy rzetelne opinie dla szkoły,
wyjaśniamy diagnozę w przystępny sposób,
wspieramy rodziców również po zakończeniu badania,
stawiamy na indywidualne podejście i realne potrzeby dziecka.
Naszym celem jest, aby każde dziecko mogło uczyć się matematyki bez lęku i z poczuciem, że radzi sobie najlepiej, jak potrafi.
Dyskalkulia nie oznacza braku zdolności. Oznacza jedynie, że dziecko potrzebuje innego sposobu nauki, innego tempa i innych narzędzi — a my w HugCare potrafimy je zapewnić.
Jeśli Twoje dziecko zmaga się z trudnościami matematycznymi, częstymi błędami, stresem podczas lekcji lub ma poczucie, że „nigdy nie zrozumie matematyki”, warto wykonać diagnozę i wdrożyć odpowiednie wsparcie.
HugCare to miejsce, w którym dziecko odzyskuje spokój, motywację i poczucie sprawczości.
Radzionków ul. św. Wojciecha 119/1
REJESTRACJA CZYNNA: PN-PT: 12:00 – 18:00
Telefon: +48 666 950 382
Email: kontakt@hugcare.pl
Rejestracja telefoniczna czynna:
PN, CZW: 9:00 - 19:00
WT, ŚR, PT: 12:00 - 19:00
Specjaliści przyjmują:
PN-PT: 08:00 – 20:00
CENTRUM MEDYCZNE HUGCARE SP. Z O.O.
UL. PIASTOWSKA 11, 42- 600 TARNOWSKIE GÓRY
NIP 6452581406, REGON 525686040, KRS 0001044220
NUMER KSIĘGI REJESTROWEJ: 000000269176
Realizacja SPECTRUM MARKETING | 2025