Oddziały blisko Ciebie: Tarnowskie Góry | Piekary Śląskie | Radzionków I Ruda Śląska
Infolinia: +48 666 950 382
CENTRUM MEDYCZNE HUGCARE
Radzionków, Tarnowskie Góry
Dodatkowe spotkania potrzebne do badania
Pisemna opinia (wydawana do 14 dni po badaniu)
Drugie spotkanie z badaniem
Pierwsze spotkanie - wywiad z rodzicem
- profesjonalne wsparcie Twojego dziecka w HugCare
Dysgrafia to jedna z najczęściej obserwowanych trudności szkolnych u dzieci i młodzieży. Wbrew pozorom nie jest to „brzydkie pismo” wynikające z lenistwa lub braku staranności. Dysgrafia jest realną, specyficzną trudnością w uczeniu się, która może znacząco wpływać na komfort nauki, samoocenę oraz wyniki dziecka. Wielu rodziców zauważa pierwsze sygnały już w młodszych klasach szkoły podstawowej, kiedy dziecko zaczyna pisać więcej, a wymagania edukacyjne rosną. Niestety, bez odpowiedniego wsparcia dziecko z dysgrafią często słyszy, że „nie stara się”, „pisze niestarannie” albo „mogłoby bardziej się przyłożyć”, co prowadzi do narastającej frustracji i niechęci do nauki.
W HugCare podchodzimy do tego tematu inaczej. Naszym celem jest nie tylko rzetelna diagnoza, ale przede wszystkim zrozumienie potrzeb dziecka oraz zaplanowanie skutecznej pomocy, która realnie przełoży się na jego codzienne funkcjonowanie. Diagnoza dysgrafii to proces, który daje jasność, porządkuje wątpliwości i umożliwia wprowadzenie odpowiednich dostosowań zarówno w domu, jak i w szkole.
Dysgrafia to zaburzenie jakości graficznej pisma. Oznacza trudność w opanowaniu umiejętności pisania w sposób czytelny, płynny i estetyczny, mimo prawidłowego poziomu inteligencji oraz odpowiednich możliwości rozwojowych.
Dziecko z dysgrafią:
pisze wolniej niż rówieśnicy,
ma nieczytelne pismo,
męczy się szybciej podczas pisania,
nie potrafi utrzymać jednolitego kształtu liter,
ma problem z proporcjami, odstępami i łączeniem liter,
często unika pisania, ponieważ kojarzy je z wysiłkiem i frustracją.
Co ważne – dysgrafia nie wynika z braku staranności czy motywacji. To zaburzenie związane z funkcjonowaniem procesów grafomotorycznych, koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej, planowania ruchu, a czasem również napięcia mięśniowego dłoni.
Dziecko może doskonale wypowiadać się ustnie, znać odpowiedzi na pytania, świetnie opanowywać materiał – a mimo to jego zeszyty czy prace pisemne wyglądają na niedbałe lub nieczytelne. To właśnie sygnał, że warto zgłosić się po diagnozę.
Pismo jest jednym z podstawowych narzędzi szkolnych. Dzieci codziennie wykonują prace pisemne: notatki, zadania domowe, dyktanda, sprawdziany. Jeśli czynność pisania jest dla dziecka trudna lub męcząca, prowadzi to do szeregu konsekwencji:
dziecko pisze wolniej, więc nie nadąża za notowaniem,
wyniki sprawdzianów pisemnych mogą być zaniżone, mimo prawidłowej wiedzy,
dziecko czuje frustrację, a to obniża motywację i chęć nauki,
pojawia się niechęć do pisania, która wpływa na kolejne lata edukacji,
z czasem może dojść do silnych napięć emocjonalnych,
dziecko zaczyna porównywać się do rówieśników i traci poczucie sprawczości.
Dysgrafia to nie tylko problem „techniczny”. To coś, co dotyka całego procesu edukacji i funkcjonowania dziecka. Dlatego tak ważna jest odpowiednia, rzetelna diagnoza, która pomaga rodzicom i nauczycielom zrozumieć, z czym dziecko się mierzy.
Rodzice najczęściej zgłaszają, że:
pismo dziecka jest bardzo nieestetyczne, „rozjechane”, krzywe,
litery są różnej wielkości i nachylenia,
pismo bywa nieczytelne nawet dla dziecka,
dziecko unika pisania, odczuwa złość lub zmęczenie,
tempo pisania jest wolniejsze niż u rówieśników,
zeszyty dziecka wyglądają chaotycznie,
dziecko mocno ściska długopis, szybko męczy rękę,
trudno mu pisać po liniach lub w ramach,
ma problemy z utrzymaniem powtarzalnego kształtu liter.
Jeżeli obserwujesz u swojego dziecka kilka z powyższych sygnałów, warto rozważyć diagnozę. Wczesna interwencja może znacząco ułatwić edukację.
Dla wielu rodziców diagnoza jest przełomem. W końcu wiadomo, skąd biorą się trudności dziecka – i co można zrobić, aby mu pomóc.
Profesjonalna diagnoza:
wyjaśnia przyczyny problemów,
pozwala ustalić, czy trudności wynikają z dysgrafii czy z innego powodu (np. zaburzeń napięcia mięśniowego, problemów wzrokowych, ADHD, nieprawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego),
umożliwia przygotowanie opinii dla szkoły,
pozwala na wprowadzenie dostosowań (np. wydłużenie czasu pracy na sprawdzianach),
wskazuje konkretne metody terapii i ćwiczeń,
poprawia komfort psychiczny dziecka i rodziców.
Bez diagnozy dziecko może latami zmagać się z presją i niezrozumieniem, słysząc, że „pisze brzydko” albo „nie stara się”. Tymczasem większość dzieci z dysgrafią bardzo się stara – tylko potrzebuje wsparcia.
Diagnoza w HugCare jest dokładna, empatyczna i dostosowana do wieku oraz możliwości dziecka. Cały proces ma na celu zrozumienie indywidualnych potrzeb dziecka i stworzenie planu pomocy, a nie ocenę czy krytykę.
Psycholog przeprowadza rozmowę dotycząca:
dotychczasowych trudności,
historii edukacyjnej,
funkcjonowania dziecka w domu i w szkole,
przebytych terapii,
wcześniejszych diagnoz, jeśli były.
To etap, w którym rodzice mogą opowiedzieć o wszystkich obawach i obserwacjach.
W zależności od potrzeb stosujemy różne narzędzia, m.in.:
testy grafomotoryczne,
analizę pisma spontanicznego i przepisanego,
ocenę tempa pisania,
próby pisania według wzoru, po śladzie i samodzielnie,
analizę motoryki małej i chwytu pisarskiego,
ocenę koordynacji wzrokowo-ruchowej,
testy psychologiczne, jeśli konieczne.
Dziecko pracuje w tempie, które jest dla niego naturalne. Nie wywieramy presji, nie oceniamy. Chcemy zobaczyć, jak wygląda realne pisanie dziecka i zrozumieć przyczyny trudności.
Zespół specjalistów dokładnie analizuje wszystkie elementy badania, łącząc dane z obserwacji, testów i wypowiedzi rodziców. Pozwala to ustalić:
czy mamy do czynienia z dysgrafią,
jaka jest jej skala,
jakie obszary wymagają wsparcia,
co jest głównym źródłem trudności.
Rodzice otrzymują klarowne, zrozumiałe wyjaśnienia:
jakie trudności występują,
co oznacza wynik diagnozy,
jakie są potrzebne formy wsparcia,
jak pomóc dziecku w domu i w szkole.
W zależności od potrzeb przygotowujemy opinię, która może posłużyć do:
przedstawienia w szkole,
uzyskania dostosowań edukacyjnych,
rozpoczęcia terapii,
planowania dalszego rozwoju.
Diagnoza to pierwszy krok. Najważniejsze jest to, co dzieje się później – czyli dobranie odpowiedniej formy terapii.
W HugCare oferujemy:
zajęcia grafomotoryczne,
terapię ręki,
pracę z psychologiem,
program ćwiczeń do domu,
konsultacje dla rodziców,
monitoring postępów.
Celem terapii nie jest tylko poprawa estetyki pisma, ale:
poprawa kontroli ruchu dłoni,
zwiększenie płynności pisania,
zmniejszenie napięcia ręki,
usprawnienie percepcji wzrokowej,
budowanie motywacji i poczucia własnej skuteczności.
Radzionków ul. św. Wojciecha 119/1
REJESTRACJA CZYNNA: PN-PT: 12:00 – 18:00
Telefon: +48 666 950 382
Email: kontakt@hugcare.pl
Rejestracja telefoniczna czynna:
PN, CZW: 9:00 - 19:00
WT, ŚR, PT: 12:00 - 19:00
Specjaliści przyjmują:
PN-PT: 08:00 – 20:00
CENTRUM MEDYCZNE HUGCARE SP. Z O.O.
UL. PIASTOWSKA 11, 42- 600 TARNOWSKIE GÓRY
NIP 6452581406, REGON 525686040, KRS 0001044220
NUMER KSIĘGI REJESTROWEJ: 000000269176
Realizacja SPECTRUM MARKETING | 2025