Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD – Auditory Processing Disorder)

wpływają na zdolność mózgu do prawidłowego przetwarzania dźwięków, mimo dobrego słuchu fizycznego. Osoby z APD zmagają się z trudnościami w rozumieniu mowy w hałaśliwych miejscach, co może znacząco utrudniać codzienne funkcjonowanie. Poznaj przyczyny zaburzeń przetwarzania słuchowego, objawy oraz sposoby diagnozowania i leczenia tego zaburzenia, które coraz częściej jest zauważane u dzieci.

Jeśli mowa o zaburzeniach przetwarzania słuchowego, objawy mogą obejmować trudności z rozróżnianiem dźwięków, słabą pamięć słuchową i problemy z koncentracją na dźwiękach mowy. Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego mogą znacząco wpływać na codzienne życie, w tym na naukę i komunikację, dlatego ważna jest odpowiednia diagnoza przetwarzania słuchowego i jak najwcześniejsze wdrożenie terapii. 

Objawy centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego mogą być zróżnicowane i często mylone z innymi trudnościami, takimi jak ADHD czy dysleksja. Najczęściej spotykane przy zaburzeniach przetwarzania słuchowego objawy obejmują:

• problemy z rozumieniem mowy w hałaśliwym otoczeniu (np. gdy kilka osób mówi jednocześnie lub gdy w pomieszczeniu jest pogłos);              • słabą pamięć słuchową – pojawiają się trudności z zapamiętaniem i powtarzaniem usłyszanych treści;
• trudności z koncentracją na dźwiękach – dziecko może zdawać się nieobecne, niesłyszące mowy, ponieważ ma kłopot z wyizolowaniem wypowiedzi od innych niechcianych dźwięków (przy jednoczesnym zbyt dużym zwracaniu uwagi na nieistotne bodźce dźwiękowe);
• wyraźne zmęczenie po przebywaniu w głośnym otoczeniu, częste bóle głowy;
• kłopoty ze zrozumieniem i wykonaniem kilkuetapowych poleceń (szczególnie podanych w jednym zdaniu);
• mylenie podobnie brzmiących słów, nierozróżnianie ich odmiennego znaczenia;
• zaburzoną intonację (mowa cicha i monotonna lub wręcz przeciwnie – bardzo szybka i zbyt głośna);
• trudności w nauce czytania i pisania, szczególnie ze słuchu;                    
• problemy z nauką języków obcych ze względu na odmienność brzmienia.

Zaburzenia przetwarzania słuchowego

mogą negatywnie wpływać na wyniki w nauce oraz komunikację, zwłaszcza u dzieci w wieku szkolnym. Objawy APD w szkole często manifestują się jako:

• problemy z koncentracją (wrażenie nieobecności, brak zwracania uwagi na osobę mówiącą);
• słaba pamięć słuchowa (zapamiętywanie i powtarzanie informacji);               
• problemy w czytaniu i pisaniu (szczególnie ze słuchu);         
• trudności w nauce języków obcych (brzmienie innego języka);          
• brak skupienia na konkretnych bodźcach słuchowych (wokal w piosence, głos nauczyciela w sali z pogłosem);
• nierozumienie sensu wypowiedzi („usłyszałem, ale nie zrozumiałem”)                    
• trudności w zrozumieniu instrukcji nauczycieli (szczególnie w długich, złożonych wypowiedziach);
• problemy w nauce wierszy, danych sekwencyjnych (dni tygodnia, miesiące, pory roku);
• słabsze wyniki w testach psychologicznych, pedagogicznych (opartych na bodźcach słuchowych) i dyktandach.

Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego mogą prowadzić do trudności w nauce, ponieważ dzieci mogą mieć problem z przetwarzaniem i interpretacją treści lekcji w formie ustnej. Dzieci z APD mogą potrzebować dodatkowego wsparcia edukacyjnego, takiego jak dostosowanie metod nauczania czy użycie pomocy wizualnych zamiast polegania wyłącznie na słuchu. Specjalistyczne ćwiczenia przetwarzania słuchowego mogą znacząco poprawić funkcjonowanie ucznia w klasie.

Oprócz trudności szkolnych, centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego mogą manifestować się także w codziennym życiu. Osoby z APD często skarżą się na zmęczenie słuchowe, wynikające z potrzeby ciągłego koncentrowania się na dźwiękach, co może być bardzo wyczerpujące.

Objawy zaburzeń przetwarzania słuchowego mogą obejmować również problemy z orientacją przestrzenną dźwięków i trudności z ich lokalizacją. W sytuacjach społecznych osoby z APD mogą mieć trudności w śledzeniu rozmów, zwłaszcza gdy w tle występują dodatkowe hałasy.

Badanie przetwarzania słuchowego jest kluczowym narzędziem diagnostycznym, które pozwala na dokładne określenie rodzaju problemów i wdrożenie adekwatnych metod wsparcia, takich jak ćwiczenia przetwarzania słuchowego, które mogą poprawić codzienne funkcjonowanie.

Badanie przetwarzania słuchowego

obejmuje serię testów mających na celu ocenę zdolności mózgu do przetwarzania dźwięków. Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego diagnozowane są za pomocą:

• testów audiometrycznych;                       
• oceny zdolności rozumienia mowy w hałasie;            
• testów oceniających pamięć słuchową;                     
• zdolność do rozróżniania dźwięków.

Wówczas zaburzenia przetwarzania słuchowego są analizowane przez specjalistę, który na podstawie wyników testów jest w stanie zidentyfikować, które aspekty przetwarzania dźwięków są problematyczne. Diagnoza przetwarzania słuchowego obejmuje również analizę wywiadu z pacjentem i jego rodziną, co pozwala na pełniejsze zrozumienie trudności.

Proces badania może trwać od jednej do kilku godzin, w zależności od złożoności objawów i potrzeb diagnostycznych. W efekcie diagnoza przetwarzania słuchowego umożliwia opracowanie spersonalizowanego planu wsparcia, który może obejmować ćwiczenia przetwarzania słuchowego i inne terapie.

Terapia Neuroflow jest nowoczesnym podejściem do leczenia zaburzeń przetwarzania słuchowego APD, opierającym się na treningu słuchowym i stymulacji mózgu. Program ten wykorzystuje techniki audio, które poprawiają zdolności przetwarzania dźwięków, koncentrację oraz uwagę słuchową. W przypadku zaburzeń przetwarzania słuchowego ćwiczenia Neuroflow pozwalają na usprawnienie funkcjonowania słuchowego.

Neuroflow działa poprzez stopniowe zwiększanie złożoności zadań słuchowych, co pozwala na poprawę zdolności przetwarzania dźwięków i rozwijanie umiejętności słuchowych. Terapia ta jest szczególnie skuteczna u dzieci, które zmagają się z trudnościami w szkole spowodowanymi APD.

Badanie przetwarzania słuchowego przed rozpoczęciem terapii Neuroflow pozwala na indywidualne dostosowanie ćwiczeń do potrzeb pacjenta, co maksymalizuje efekty leczenia. Regularne ćwiczenia przetwarzania słuchowego w ramach terapii Neuroflow mogą znacząco poprawić jakość życia osób z APD.

Systemy FM dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego APD

Systemy FM są jedną z najbardziej efektywnych technologii wspomagających dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego APD. System FM działa na zasadzie przesyłania dźwięków bezpośrednio do ucha użytkownika, eliminując szumy tła i wzmacniając mowę nauczyciela lub rozmówcy. W przypadku zaburzeń przetwarzania słuchowego objawy mogą znacznie się zmniejszyć dzięki zastosowaniu systemów FM. Systemy FM pomagają dzieciom z APD skupić się na mowie, co jest szczególnie przydatne w środowisku szkolnym, gdzie hałas może utrudniać koncentrację. Badanie przetwarzania słuchowego przed wdrożeniem systemu FM pozwala na ocenę jego potencjalnej skuteczności i dostosowanie ustawień do indywidualnych potrzeb dziecka.

Dzięki technologii systemów FM dzieci z APD mogą lepiej rozumieć i przetwarzać informacje słuchowe, co pozytywnie wpływa na ich wyniki edukacyjne i komunikację. Terapie uzupełniane o systemy FM są często bardziej efektywne i przynoszą szybsze rezultaty w leczeniu zaburzeń przetwarzania słuchowego APD.

Ćwiczenia przetwarzania słuchowego w domu to ważny element terapii APD, który może znacząco poprawić zdolności słuchowe. Ćwiczenia takie jak słuchanie określonych dźwięków, rozpoznawanie mowy w hałasie czy trening pamięci słuchowej mogą być wykonywane codziennie, co wzmacnia efekty terapii. Jeśli chodzi o profilaktykę zaburzeń przetwarzania słuchowego, ćwiczenia domowe są prostym i efektywnym sposobem na wspieranie rozwoju słuchu.

Ćwiczenia w domu pozwalają na regularną stymulację słuchową, co jest kluczowe dla osób z APD, zwłaszcza dzieci, które uczą się przetwarzać dźwięki w różnych warunkach. Diagnoza przetwarzania słuchowego pozwala na dobranie odpowiednich ćwiczeń, które są dostosowane do specyficznych trudności pacjenta.

Regularne wykonywanie ćwiczeń przetwarzania słuchowego w domu wspiera proces leczenia i pomaga w osiągnięciu lepszych rezultatów terapii. Rodzice mogą aktywnie uczestniczyć w treningu słuchowym, co dodatkowo motywuje dzieci do ćwiczeń i wspiera ich rozwój w leczeniu zaburzeń przetwarzania słuchowego.

Diagnostyka zaburzeń APD – jak wygląda?

Przedział wiekowy pacjenta:

    dzieci powyżej 4 roku życia – wymagana jest współpraca pacjenta z diagnostą

    Przygotowanie do badania:

      Pacjent nie może być przeziębiony ani przemęczony (przeprowadzane są testy uwagi słuchowej, wymagana jest koncentracja). Jeśli pacjent nosi okulary powinien je mieć podczas przeprowadzania diagnozy. Przed spotkaniem należy wykonać badania: tympanometrię oraz audiogram- musimy być pewni że sam słuch nie jest zaburzony.

      Czas trwania diagnozy:

        około 1,5-2 godziny (badania słuchu fizycznego, wywiad z rodzicem, diagnostyka APD)



        Centrum Medyczne HugCare – jesteśmy tu, aby pomóc

        Scroll to Top